Google Analytics 4. Wat zijn de verschillen en hoe voer je een correcte upgrade uit?

Introductie

Alweer een aantal maanden geleden, op 14 oktober, zag Google Analytics 4 het licht. Ondertussen gebruiken wij Google Analytics 4 al voor een aantal van onze klanten en dat bevalt goed. Toch zijn er best wel een aantal flinke verschillen in vergelijking met de vorige versie van Google Analytics en kan de nieuwe versie op het eerste oog gecompliceerd lijken. Daarom lichten we in deze blog, na een aantal maanden ervaring, de grote veranderingen toe en vertellen we hoe je een correcte upgrade doet.

1. Verschillen Google Analytics 4

1.1 Dataverzameling

Zoals bekend verzamelt Google Analytics een hoop data van een website. Dit werd normaal weergeven in verschillende categorieën, zoals gebruikers en sessies. In Google Analytics 4 spreken we alleen nog maar van gebruikers. Om deze te meten maakt Google gebruik van een event-driven datamodel. Hiermee wordt dus niet zozeer gekeken op welke pagina’s een gebruiker zit, maar naar welke acties er door de gebruiker worden uitgevoerd. Al deze acties worden weer gekoppeld aan een bepaalde parameter en deze data wordt getoond in Google Analytics 4. Zo kan er makkelijker worden onderscheden of een bezoek daadwerkelijk waardevol is geweest en welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor een gebruiker.

1.2 Cross-platforms

Een tweede grote en zeer waardevolle verandering is de mogelijkheid om gegevensstromen te koppelen tussen meerdere platforms. Zo kun je gegevens uit een Android of IOS app koppelen aan de gegevens uit een website. Dit zorgt voor meer een breder overzicht van gegevens en daarom betrouwbaardere analyses.

1.3 Engagement

In Google Analytics 4 wordt de interactie van de gebruiker ook beter bijgehouden. Google heeft namelijk engagements in het leven geroepen. Een engagement wordt behaald wanneer een gebruiker minimaal 10 seconden op de website zit, minimaal twee pageviews heeft behaald en een conversie heeft gedaan. Wat deze conversie is, kan zelf worden ingesteld.

2. Upgrade Google Analytics 4

Google zelf heeft ervoor gezorgd dat de upgrade naar Google Analytics 4 betrekkelijk eenvoudig is. Via het beheerder menu staat de instel-assistent al klaar. Via deze assistent wordt een nieuwe property aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat de verzamelde data uit het verleden beschikbaar blijft in de oude property en dat deze ook gewoon data blijft verzamelen, tenzij de sitetag wordt verwijderd. Indien de desbetreffende website nog gebruik maakt van een Universal Analytics tag, dit geeft Google Analytics bij het instellen van de property zelf aan, kan na het instellen van de property een nieuwe tag aan de website worden toegevoegd. Deze nieuwe tag (gtag.js) is weer te vinden via het beheerder menu en daarna onder gegevensstream. Wanneer dit correct is ingesteld, zal Google starten met het verzamelen van data van de website.

3. Conclusie

Wij zijn zeer tevreden over Google Analytics 4 en raden iedereen aan om te upgraden. Heb je hulp of advies nodig bij de upgrade naar Google Analytics 4? Neem contact met Nico Weerheim via 06-39671982 of nico@rubrixcreations.nl.

Google-Analytics-4

Inhoud

Lorem ipsum