Neuromarketing, hoe werkt het?

Home - Neuromarketing, hoe werkt het?

Neuromarketing, wat is dat? In deze blog leggen we uit waarom neuromarketing zo’n lastig begrip is en wat het precies inhoudt.
Neuromarketing

In deze blog

1. Introductie

Marketeers, brand bouwers en retailers kunnen er inmiddels al niet meer omheen, maar voor velen blijft neuromarketing maar een vaag begrip. Dat het iets te maken heeft met het brein zullen veel mensen weten, maar hoe het precies werkt? Hoewel er nog steeds onduidelijkheid is over wat we nu eigenlijk verstaan onder neuromarketing, ontwikkelt het zich steeds verder tot een belangrijke methode binnen de marketing.

2. Neuromarketing als onderzoeksmethode

Ergens aan het einde van de jaren tweeduizend, kwam neuromarketing overgewaaid uit de Verenigde Staten. Toen werd het gebruikt als onderzoeksmethode om te monitoren hoe het brein reageert op het zien van bepaalde beelden. Het ging hier dan vooral om productreclames. Lange tijd werd er binnen de marketing alleen gestuurd op het bewuste denken van de consument en met de komst van neuromarketing konden de onderzoekers voor het eerst het ontdekken hoe het onderbewuste van de mens omgaat met reclamebeelden.

Een goed voorbeeld van neuromarketing als onderzoeksmethode is het tracken van de oogactiviteit. Wanneer geregistreerd kan worden waar de consument naar kijkt, kan de hersenactiviteit hieraan gekoppeld worden en op basis hiervan kan een bepaalde analyse worden gemaakt.

3. Neuromarketing: de toepassing

Maar, wat kan jij met neuromarketing? Het is makkelijk aan te nemen dat binnen jouw organisatie geen team van wetenschappers beschikbaar is, die bij iedere campagne de hersenactiviteit van consumenten kan onderzoeken voordat de reclame goedgekeurd wordt. Na jaren van onderzoek zijn er inmiddels een aantal resultaten openbaar gemaakt, die jij kunt toepassen binnen jouw marketingstrategie. Er heerst een discussie of dit nu echt neuromarketing
is of dat je gewoon wat trucs uit neuromarketing toepast. Feit blijft dat je met deze trucs het onderbewuste van de consument kunt aanspreken en sturen.

De trucs die gebruikt worden, zijn er vooral om onze primaire emoties te triggeren. Het gaat hier dus niet om het voorspellen van de resultaten, maar meer om het sturen en verbeteren van het proces. Dit gebeurt aan de hand van toepassingen uit de wetenschappelijke disciplines als consumentpsychologie, sociale psychologie, cognitieve psychologie en neurowetenschappen.

Een goed voorbeeld van het toepassen van neuromarketing binnen een webshop, is het verlagen van de drempel om te kopen. Denk aan het tonen van handige accessoires die worden aanbevolen wanneer je een gerelateerd product bekijkt. Deze zijn vaak laag in prijs, waardoor je sneller geneigd bent deze producten toe te voegen aan je winkelmandje. Hierdoor verandert de mindset van de consument, de vraag is niet lager “ga ik wat kopen?”. Je raakt in de koop-modus, dankzij die verlaagde drempel, waardoor je waarschijnlijk sneller geneigd bent om meer aan je winkelmandje toe te voegen.

4. Conclusie

Neuromarketing blijft voor velen een onduidelijk begrip, zelfs onder de professionals. De komende jaren zal het zich verder en verder gaan ontwikkelen en wij zullen de ontwikkelingen met grote belangstelling volgen. Benieuwd hoe wij neuromarketing toepassen en dit voor jouw organisatie in kunnen zetten? Neem contact met ons op, wij gaan graag met je in gesprek!

nl_NLDutch

Wij gebruiken cookies om onze site en onze service te optimaliseren. Bekijk cookiestatement.

5

Marketing tips
voor lokale ondernemers

Gratis 7 tips ontvangen, waarmee jij je business in beeld brengt bij potentiële klanten? Laat je gegevens achter en ontvang onze pdf direct in je mailbox.