Van development naar meer conversie

Home - Van development naar meer conversie

Het is zover: jouw website is ontwikkeld en klaar voor gebruik. Nu komt de volgende stap: conversie.
Van development naar meer conversie

In deze blog

1. Introductie

Het is zover: jouw website is ontwikkeld en klaar voor gebruik. De website voldoet aan de verwachtingen en straalt datgene uit waar jouw bedrijf voor staat. Het is ontzettend belangrijk dat jouw website voldoet aan de verwachtingen die je erbij hebt en dus is dit een mooie eerste stap voor een succesvolle website. Hoe je een succesvolle website kunt opzetten lees je in de blog “succesvolle website opzetten in 5 stappen“. Lees verder als je meer wilt leren over conversie op jouw website.

2. Het belang van conversieoptimalisatie

Het belang van conversieoptimalisatie wordt helaas nogal eens onderschat. Want, een website is pas succesvol als het conversies oplevert! Dat kan in dit geval van alles betekenen. Een conversie kan een inschrijving voor jouw nieuwsbrief zijn, maar ook een aanvraag voor een offerte. Of in het geval van een webshop: een keiharde sale! Voor commerciële bedrijven en organisaties is een website het middel om te converteren. Of je nu een directe conversie via jouw website wilt, of “offline” naar aanleiding van jouw website; het is belangrijk dat jouw website hierop is ingericht.

3. Hoe verbeter ik de conversie op mijn website?

Uiteraard bestaat er niet één truc die ervoor zorgt dat jouw converterende pagina’s de lucht in schieten. Voor het opbouwen van een website die jou het meeste conversieverhoging oplevert, zijn een aantal dingen van belang.

3.1 Zorg voor een duidelijk doel

Een goede, conversiegerichte website is zorgvuldig opgebouwd, is overzichtelijk en heeft een duidelijk doel. Zorg ervoor dat je website zo is ingericht dat een bezoeker eenvoudig kan vinden waar hij of zij naar op zoek is. In de ideale situatie weet de bezoeker vanaf de homepagina met zo min mogelijk muisklikken het doel te bereiken.

3.2 Maak gebruik van buttons

De meestgebruikte manier om te converteren is het gebruik van buttons. Zorg ervoor dat buttons opvallen en een duidelijke “call to action” hebben. Zo weet de gebruiker van de website waar en waarom hij/zij moet klikken.

Je wilt te allen tijde een wildgroei aan buttons voorkomen. Dit leidt af en zorgt juist voor conversieverlies.

Controleren of de buttons op jouw website eruit springen? Ga naar de homepagina van je website en knijp je ogen samen, zodat je minder helder kunt zien. Kun je direct de buttons herkennen en springen zij eruit? Dan mag je aannemen dat de gebruiker van jouw website de button ook zal opmerken. Zorg ervoor dat je niet eerst hoeft te scrollen voordat de button in beeld is, maar dat je deze direct kunt zien bij het laden van de pagina.

3.3 Maak gebruik van formulieren

Een ander belangrijk item voor conversieoptimalisatie is het gebruik van formulieren. Want, wat als de gebruiker een vraag heeft? Of wat als je de gegevens van een lead nodig hebt? Die wil je uiteraard kunnen verzamelen op jouw website. Onderstaand een aantal tips voor het gebruik van formulieren:

Zorg dat formulieren zichtbaar zijn: Het liefste voor de fold (het deel van het beeld dat zichtbaar is zonder te scrollen) van jouw webpagina. Als de gebruiker eerst moet scrollen, kan het zijn dat het formulier gemist wordt.
Gebruik zo min mogelijk velden: Zorg ervoor dat jouw lead niet talloze velden in moet vullen. Gebruik alleen de velden om informatie te verzamelen die strikt noodzakelijk is voor jou. Hoe meer velden een formulier heeft, hoe meer moeite het is om in te vullen en hoe groter de kans is dat iemand dat dus niet doet.
Deel je formulier op in stappen: Heb je toch veel informatie nodig? Deel het formulier op in stappen of maak er een wizard van! Zo wek je de illusie dat het formulier alsnog snel ingevuld kan worden en is de kans kleiner dat je een lead misloopt. Hoe korter het (zichtbare) formulier, hoe gemakkelijker een lead deze zal invullen.

Heb jij twijfels over de conversieoptimalisatie van jouw website? Neem contact met ons op!

Wij gebruiken cookies om onze site en onze service te optimaliseren. Bekijk cookiestatement.

5

Marketing tips
voor lokale ondernemers

Gratis 7 tips ontvangen, waarmee jij je business in beeld brengt bij potentiële klanten? Laat je gegevens achter en ontvang onze pdf direct in je mailbox.