Waarom jouw website geen leads genereert (of producten verkoopt)

Introductie

In de ideale wereld heeft iedere commerciële organisatie een website die werkt als een marketing- en saleskanon. Honderden leads of verkopen per dag, dat is wat je écht zou willen. Toch zijn er veel websites die helemaal niet zo goed presteren, die eigenlijk vrijwel nooit leads verzamelen of producten verkopen. Hoe dat kan? In deze blog lees je een aantal veel gemaakte fouten die ervoor zorgen dat jij klanten misloopt.

1. Geen duidelijk doel voor ogen

Een goede website is erop ingericht om de bezoekers te sturen naar de converterende pagina’s. Hierbij is het belangrijk dat je iedere bezoeker de kans en vooral de tijd geeft om dit te bereiken. Als eerste is het belangrijk om te weten wie er op jouw website komen en met welk doel. Denk daarom altijd goed na over de verschillende customer avatars die van toepassing zijn op jouw organisatie. Als je duidelijk hebt wie deze mensen zijn en wat ze willen, kun je beginnen met het inrichten van jouw website zo’n manier dat iedere soort bezoeker gemakkelijk jouw converterende pagina’s kan vinden. Ontwerp dus een ideale situatie en zorg dat het gewenste te nemen pad door jouw webpagina’s logisch is.

2. Verkeerde positionering

Stel je voor: je bent op zoek naar het ideale cadeau voor je partner die morgen jarig is. Daar zit nogal haast bij! Je opent Google en zoekt je een ongeluk naar de juiste website. Waarschijnlijk open je tenminste de bovenste vijf gevonden websites en begin je op alle vijf tegelijkertijd te zoeken naar het juiste cadeau. Kom je op een website die nét niet helemaal lekker doorklikt en waarbij je veel te lang moet zoeken naar de bestelknop? Dan ben je waarschijnlijk alweer weg voor je het weet, door naar de volgende.

 

Moraal van het verhaal: maak het je bezoeker zo gemakkelijk mogelijk. Zorg ervoor dat belangrijke buttons en formulieren áltijd direct zichtbaar zijn bij het openen van de pagina. Je hebt niets aan een verstopte button, of een formulier waar de bezoeker uren voor moet scrollen. Want, met een beetje pech heeft de bezoeker niet zo veel geduld (en dat is vaker dan je denkt).

3. Bedenk hoe je gevonden wordt

Verkoop jij laserpennen? Dan is het redelijk vanzelfsprekend dat je gevonden wordt wanneer een consument Googelt naar laserpennen, mits je website goed vindbaar is natuurlijk. Zorg ervoor dat de pagina waarop de consument landt logisch is. Dat wil zeggen: als je zoekt naar laserpennen, dan wil je waarschijnlijk een aanbod zien van laserpennen. De consument heeft er niets aan als hij/zij dan eerst een verhaaltje te lezen krijgt over de geschiedenis van jouw organisatie. Zorg dus dat je landingspagina aansluit op de zoektocht van de (gewenste) klant.

4. Bied echt wat je zegt te bieden

Verkoop jij laserpennen? Dan is het redelijk vanzelfsprekend dat je gevonden wordt wanneer een consument Googelt naar laserpennen, mits je website goed vindbaar is natuurlijk. Zorg ervoor dat de pagina waarop de consument landt logisch is. Dat wil zeggen: als je zoekt naar laserpennen, dan wil je waarschijnlijk een aanbod zien van laserpennen. De consument heeft er niets aan als hij/zij dan eerst een verhaaltje te lezen krijgt over de geschiedenis van jouw organisatie. Zorg dus dat je landingspagina aansluit op de zoektocht van de (gewenste) klant.

5. Zorg voor een teaser

Soms kan het zijn dat je website niet converteert, maar het niet per se ligt aan de invulling van je website. Sommige bezoekers hebben nu eenmaal iets meer bevestiging nodig om overtuigd te raken van jouw product of dienst. Zorg ervoor dat je een kleine teaser hebt voor deze groep! Verkoop je software? Dan kan het heel behulpzaam zijn om op jouw website een downloadbare brochure te plaatsen, of om de bezoekers de mogelijkheid te geven om een demonstratie aan te vragen. Zo kun je in eerste instantie de bezoeker overtuigen en in tweede instantie de contactgegevens van deze lead verzamelen. Win-win!

Waarom jouw website geen leads genereert

Inhoud

Lorem ipsum